Overslaan en naar de inhoud gaan

Passievol bouwen aan sterke merken - Community coach is een werkwoord

Portret
dinsdag, 16 juli 2024 |
NL
Jasper Ramaut ondersteunt en coacht het Upoffiz coachteam dat bestaat uit twee ‘Hospitality coaches’, een ‘Community coach’ een ‘Multimedia coach’ en een ‘Facility coach’. We gaan met hem in gesprek over zijn rol, het belang van kwaliteitsvol beheer en de succesfactoren bij het verbinden van mensen.
Upgrade - Estate - Passievol bouwen aan sterke merken - Community coach is een werkwoord
Je bent eindverantwoordelijke voor alle coaches van Upkot en Upliving. Daar komt nu een gloednieuw coachteam bij voor het merk Upoffiz. Zijn er parallellen te trekken?

JASPER: Upkot is een geoliede machine waarbij de studentencoach een waardevolle rol heeft verworven. Upliving is als merk recenter en Upoffiz is gloednieuw. De vijf coachingprofielen zijn anders, maar vormen ook hier de lijm tussen de mensen. We hebben de functies opnieuw uitgevonden en zijn hierbij vertrokken vanuit wat goed werkt bij de merken Upkot en Upliving. Het werken met coaches is daar een absoluut succes gebleken voor de werking en dynamiek van de community in een gebouw. Het zijn andere profielen, maar er zijn gelijkenissen in het werken met een grote groep mensen.

Bij Upkot zijn dat studenten die de tijd van hun leven hebben op kot, bij Upliving zijn dat young professionals die zichzelf ontdekken na de studententijd en bij Upoffiz zijn dat de medewerkers van de huurders die volledig ontzorgd worden door te genieten van optimaal gebouwbeheer. De basis is bij alle merken hetzelfde. Vanuit mijn Upkot ervaring heb ik geleerd dat je een fijne community kunt vormen als het basisbeheer goed zit. Mensen betalen voor die fundamenten. Het hebben van warm water, als bewoners vlotte toegang hebben tot het gebouw, het wegwerken van fricties en technische beslommeringen, ... Dat moet eerst goed draaien. Dan kun je huurders samenbrengen en laten connecteren met elkaar op een participatieve manier. Dat wil zeggen dat je luistert naar de mensen en hun noden. Wat willen zij? Dat doen we in onze Upkot- en Uplivinggebouwen door huurders te bevragen. Hier doen we dat ook.

 

 

De vijf coachingprofielen zijn anders, maar vormen ook hier de lijm tussen de mensen.

- Jasper
Hoe pak je dit aan binnen Upoffiz?

JAPSER: Het is een professioneel doelpubliek, maar er blijven toch veel raakvlakken met Upkot en Upliving. Nadat het basisbeheer op punt staat, bouwen we een relatie uit met de mensen die op de campus wonen en werken. Onze Community coach polst de eerste maanden naar de noden van de bedrijven en hun medewerkers. Wederzijdse verwachtingen in kaart brengen is belangrijk. Wat verwachten jullie als Upoffiz huurders van ons en wat kunnen jullie van ons coachteam verwachten? Wat verwachten wij van jullie? Dan proberen we de bedrijven te verbinden met elkaar waardoor ongetwijfeld mooie samenwerkingen zullen ontstaan. Daarnaast is er ook ruimte voor ontmoeting en persoonlijke ontwikkeling.

 

Wat is er anders binnen Upoffiz dan bij de andere merken Upkot en Upliving?

JASPER: We zijn hier niet bezig met kamers en studio’s. Dat is een groot verschil. Het zijn professionele huurders die voor lange termijn huren, bezig zijn met hun eigen verhaal en tegelijk deel uitmaken van de Upoffiz community. Door de diversiteit aan profielen ontstaan oneindig veel mogelijkheden om onze community te laten groeien. Tegelijk zie ik hier ook heel veel young professionals rondlopen.

 

Wat is het geheim van kwaliteitsvol beheer, zowel bij Upkot, Upliving en Upoffiz?

JAPSER: Voor mij is dat duidelijke en transparante communicatie, maar ook humor gebruiken. Zorgen dat je altijd een stapje voor bent en anticiperen op mogelijke fricties in beheer. Daarom is de Upoffiz Campus app zo een belangrijk kanaal voor onze huurders.

 

Je hebt zelf jaren ervaring als Upkot coach. Mocht je een coachrol bij Upoffiz mogen kiezen, welke is dat dan en waarom?

JASPER: Community coach, omdat ik die rol momenteel ook een stuk belichaam bij Upoffiz. Ik zie mezelf wel als iemand die langsgaat bij de bedrijven om te luisteren, die in de wandelgangen gesprekken aangaat met mensen om zo te weten te komen wat er leeft en waar de beheeruitdagingen op de site liggen.