Overslaan en naar de inhoud gaan

Sustainability begint bij 'Luisteren naar mensen'

Blog
13 maandag 2022 |
NL

 

To Ecosystem or not to ecosystem, That’s the question

 

Na de Covid-golf hebben we vandaag de keuze : Samenwerken of vechten tegen de verandering. Deze ‘Twilight Twenties’ waar we met zijn allen ten volle teren op de allerlaatste restjes van het oude- in afwachting van het nieuwe -normaal, brengen onzekerheid maar evengoed opportuniteit. Terwijl we wachten kunnen we evengoed de uitkomst zelf vorm gaan geven, en onze oude systemen herorganiseren. Van ons voedsel tot de hele suply chain, onze tijd en energie onze woonvormen en onze mobiliteit. 

De vraag is echter : Hoe organiseren we die herorganisering? Simpel, vindt Vera: "Door te vertrouwen op menselijke intelligentie, technologie en veel computer power zo blijkt, want het ene kan niet meer zonder het ander, willen we streven naar een meer rechtvaardige wereld."

 

Van 'C2C' en 'B2C' naar 'P2P' 

De business strategie van Upgrade Estate is altijd Customer Centricity geweest. In alles wat we doen stellen we de behoeften van de klant voorop. Die strategie blijkt ook zijn vruchten te kunnen afwerpen wanneer je hem inzet om je sustainainability goals te halen, volgens Rik Vera. "Daarvoor dienen we de traditionele manieren van B2C en C2C te herbekijken. Door de 'klant' niet enkel als een klant te zien, maar als een participant en een partner, bouw je aan het ecosysteem dat je nodig hebt om die sustainable doelen te halen. Al die doelen hebben een nieuwe vorm van samenwerken nodig: de Ecosysteem Economy. Je klanten gaan pas deelnemen aan je ecosysteem als ze zich betrokken voelen en ze voelen zich pas betrokken als je ze waardeert, valideert... maar ook als je extreem klantencentraal denkt en handelt.
Om zo'n P2P of Peer To Peer - ecosysteem op te richten, heb je een aantal bouwstenen nodig: infrastructuur, data en sensoren, een netwerk, een platform en applicaties om inzichten om te zetten naar concrete acties. Zo bouw je uiteindelijk aan een gezamenlijke ruimte om samen met anderen waarde te creëren voor en samen met je klanten."

 

Transparantie is cruciaal 

Een tool die je kan inzetten in de Ecosystem Economy is de Blockchain, getuigt Vera. "Die zal je vooral dwingen om eerlijk te zijn met jezelf en je klanten. Daarvoor moeten wel eerst alle verborgen agenda's verdwijnen, zodus ook alle Greenwash Marketing. Eerlijkheid kan je enkel bereiken door de mens (die altijd kan liegen, bevooroordeeld zijn of partijdig) te vervangen door transparante wiskunde en dat is precies wat de Blockchain is. Als we namelijk inzetten op People-To-Platforms zoals die Blockchain, waar menselijke ideeën automatisch op elkaar gaan inwerken komen we vanzelf tot vernieuwende duurzame ideeën die welbevinden creëren voor iedereen. Daar is ook Helena Helmersson, CEO van H&M al lang van overtuigd..."

 

Rik Vera over ecosystemen

Rik Vera is een gerenommeerde thought-leader, wereldwijd keynote spreker en vertrouwde adviseur op het gebied van extreme klantgerichtheid, innovatie in het digitale tijdperk, business model verandering, sales, marketing en het gidsen van bedrijven om hun plaats in het Ecosysteem-canvas te vinden. In zijn nieuwste boek ' The Guide To The Ecosystem Economy'  zet hij jou al op weg. 

Rik Vera over ecosystemen