Skip to main content

Sustainability begint bij 'Luisteren naar mensen'

Blog
Monday, 13 June 2022 |
NL
Hoe kan je van een duurzaamheidsstrategie een duurzame strategie maken? Tijdens een talk in de Upgrade Academy op 1 Juni, bracht Rik Vera klaarheid over de troeven van een ecosysteem-economie, en hoe bedrijven die gunstig kunnen inzetten voor mens en planeet. 

 

 

To Ecosystem or not to ecosystem, that’s the question

 

Na de Covid-golf hebben we vandaag de keuze: samenwerken of vechten tegen de verandering. Deze ‘Twilight Twenties’, waar we met z'n allen ten volle teren op de allerlaatste restjes van het 'Oude Normaal', brengen onzekerheden maar evengoed opportuniteiten met zich mee. Terwijl we wachten op het 'Nieuwe Normaal', kunnen we evengoed de uitkomst zelf vorm gaan geven en onze oude systemen herorganiseren. Van ons voedsel tot de hele supply chain waar onze economie op draait, maar evengoed onze tijd en energie, onze woonvormen en onze mobiliteit. 
De vraag is echter: hoe organiseren we die herorganisering? Simpel, zo vindt Rik Vera"Door te vertrouwen op menselijke intelligentie, technologie en veel computer power, want het ene kan niet meer zonder het andere willen we streven naar een meer rechtvaardige wereld."

 

Van 'C2C' en 'B2C' naar 'P2P' 

De business strategie van Upgrade Estate is altijd Customer Centricity geweest. In alles wat we doen stellen we de behoeften van de klant voorop. Die customer focused mindset is bijgeval ook dé manier om je sustainainability goals te bereiken als bedrijf.
De United Nations' 
Sustainable Development Goals zijn uitdagend maar onontwijkbaar als we een verdere opwarming van onze planeet willen voorkomen. Om die doelen snel en zoals voorzien tegen 2035 te halen, hebben we een nieuwe vorm van samenwerken nodig: de Ecosysteem Economy. "Daarvoor dienen we de traditionele manieren van B2C en C2C te herbekijken. Want door de klant niet enkel als een klant te zien, maar eerder als een participant en een partner, bouw je aan het ecosysteem dat je nodig hebt om volledig duurzaam te worden en succesvol mee te draaien in de wereld van morgen."

"Je klanten gaan pas deelnemen aan je duurzaamheidsstrategie als ze zich betrokken voelen. Mensen voelen zich pas betrokken als je ze waardeert en valideert,... maar ook als je extreem klantencentraal denkt en handelt", stelt Vera.
"Om zo'n P2P of Peer To Peer ecosysteem op te bouwen, heb je een aantal belangrijke elementen nodig: infrastructuur, data, een netwerk, een platform en applicaties om inzichten om te zetten naar concrete acties. Zo bouw je uiteindelijk aan een gezamenlijke ruimte om samen met anderen waarde te creëren voor en samen met je klanten."

 

Transparantie is cruciaal 

Bouwen aan een ecosyteem dwingt je om eerlijk te zijn met jezelf, je bedrijf en je klanten. Alle Greenwash marketing en verborgen agenda's moeten dus uit het raam, want het ecosysteem houdt je aansprakelijk. Eerlijkheid kan je enkel bereiken door de mens (die altijd kan liegen, bevooroordeeld zijn of partijdig) te vervangen door transparante wiskunde. Een tool die je daarbij kan helpen is de Blockchain. "Als we namelijk inzetten op People-To-Platforms zoals die Blockchain, waar menselijke ideeën automatisch op elkaar gaan inwerken komen we vanzelf tot vernieuwende duurzame ideeën die welbevinden creëren voor iedereen. Daar is ook Helena Helmersson, CEO van H&M, al lang van overtuigd."

 

Rik Vera over ecosystemen

Rik Vera is een gerenommeerde thought-leader, wereldwijd keynote spreker en vertrouwde adviseur op het gebied van extreme klantgerichtheid, innovatie in het digitale tijdperk, business model verandering, sales, marketing en het gidsen van bedrijven om hun plaats in het Ecosysteem-canvas te vinden. In zijn nieuwste boek ' The Guide To The Ecosystem Economy'  zet hij jou al op weg. 

Rik Vera over ecosystemen