Overslaan en naar de inhoud gaan

Een bar met ballen

Portret
donderdag, 22 augustus 2024 |
NL
In het hart van de Upoffiz site kunnen mensen terecht in Bar Amelia. In dit artikel geven we het woord aan de twee bezielers van dit gloednieuwe horecaconcept. Ze vertellen over het ontstaan en de betekenis van deze innovatieve ontmoetingsplek.

 

Een bar met ballen - Upgrade Estate
Jo, je bent 25, gepassioneerd door horeca en hebt 2 diploma’s op zak. Hoe ben je bij Upgrade Estate terechtgekomen?

JO: Ik heb vijf jaar op kot gezeten in drie verschillende Upkot gebouwen en ben als jongvolwassene en huurder zeer vertrouwd geraakt met die brand. Na die periode kwam ik in een woelige sollicitatieperiode terecht. Ik had ook een aantal vakantiejobs gedaan bij Upgrade Estate. Ik vond dat altijd boeiend. Zo is het geleidelijk aan begonnen. Voor ik het wist had ik een tijdelijke job te pakken bij Upgrade Estate. Ondertussen solliciteerde ik verder.

NELE: Haar interimjobs waren zowel voor haar, als werkzoekende, en voor ons een meerwaarde. Ze is van alle markten thuis. Maar ik vond het belangrijk dat ze ook bleef solliciteren om de job van haar dromen achterna te gaan. Iedere keer als ik informeerde hoe haar sollicitatie was geweest, antwoordde ze dat mensen niet reageerden. Als ze dan toch mocht gaan, voelde ze dat de cultuur niet goed zat.

JO: Ik raakte vertrouwd met het salesteam van Upgrade Estate en stelde voor om een traineeship te doen. Op die manier startte ik echt bij Upgrade Estate. Nadien kwam die vacature er voor de exploitatie van Bar Amelia en zo geschiedde.

 

Jouw familienaam doet een belletje rinkelen. Hoe ervaar je het om samen te werken met jouw tante?

JO: Dat zorgde wel voor extra stress. Ik volg het al twintig jaar van aan de zijlijn, dus ik weet wel wat er verwacht wordt. Je staat er ook achter, maar je wil het daardoor nog beter doen, denk ik. Dus in het begin was het om die reden best wel spannend. Nele en ik begrijpen elkaar in één oogopslag of met één zin. Soms moeten we er om lachen of zien we net de ernst van de dingen in. Nele kent me ondertussen zo goed dat we elkaar heel snel en juist aanvoelen.

NELE: Ik heb meer dan honderd procent vertrouwen in Jo. Ze is enorm zelfstandig.

 

Jo, je hebt net als vele anderen gesolliciteerd voor deze job. Kan je iets vertellen over het sollicitatieproces?

JO: Door mijn traineeship bij de verkoopafdeling was ik betrokken bij het Upoffiz project. Dus ik wist wat er speelde, waar er nog gezocht werd in het project en waar niet. Op een dag zijn Nele en ik in het kader van marktonderzoek voor Upoffiz een bar gaan bezoeken in Mechelen waar we de vibe wel goed vonden zitten. Daar heb ik voor het eerst laten vallen dat ik het ook wel wijs zou vinden om de bar op Upoffiz open te houden. Daar is het eerste ballonnetje opgegaan.

Als sollicitatie had ik zelf een pakketje afgeleverd bij de HR-afdeling. Bij het openen ervan kwamen ze steeds meer informatie over mij en mijn motivatie voor de job te weten. Ik wist dat ze mijn creativiteit zouden appreciëren en vond dat heel plezant om te doen. Uiteindelijk belandde ik bij het assessment gesprek met bijhorende presentatie en voorbereiding. Er waren nog 4 andere kandidaten.

Op de avond nadat ik mijn presentatie ben gaan geven, stond ik aan de krantenkiosk bij mij in de straat toen ik telefoon kreeg met het nieuws dat ze beslist hadden om met mij verder te gaan. Het avontuur kon beginnen.

 

Nele, het is wellicht niet makkelijk om neutraal te blijven wanneer jouw nichtje solliciteert.

NELE: Van bij het begin was het, zowel voor mij als voor HR, duidelijk dat iedereen alle fases van het sollicitatieproces zou doorlopen. Ook iemand die we kennen, moet alle stappen doorlopen. Onze HR Happiness Officer, Sofie, wist dat ik bij de assessments zou aansluiten, maar wanneer er beslist zou worden, zou ik mij terugtrekken. Dus ik heb dat ook zo gedaan. Jo stak er met kop en schouders bovenuit. Haar assessment was echt goed. Er waren andere straffe kandidaten met veel ervaring, maar Jo had als trainee meegewerkt aan het Upoffiz concept. Ze was ook Upkotter geweest. Dat heeft zeker geholpen. Ze ademt de vibe en de waarden van het bedrijf. Op dat vlak had ze een voordeel. Het feit dat ze familie is, maakt je eerder nog wat strenger denk ik. Jo heeft ook meegewerkt aan de contacten met de huurders van de site tijdens haar traineeship.

 

Hoe is dat gegaan, Jo?

NELE: Ik was betrokken in het onderzoek rond Upoffiz waaronder ook de verhuur. Ik ging mee met CCO Nils naar potentiële huurders. Eerst de ogen en oren wijd opengezet, onder de indruk geraakt en veel geleerd. Dat zorgde er ook voor dat ik veel mensen die straks klant worden bij Bar Amelia eigenlijk al heb ontmoet, soms zelfs hun naam nog weet en hun noden ken. Over die informatie beschikken, is echt een meerwaarde. 

 

Amelia was een vrouw met ballen en Jo is dat ook.

- Nele
Jo, wat is de betekenis achter de naam “Bar Amelia”?

JO: Loop5 was vroeger een luchthaven. Enkele straten hier zijn vernoemd naar beroemde luchtvaartpioniers, waaronder Amelia Earhart. Ze is de eerste vrouw die solo de Atlantische Oceaan heeft overgestoken. We vonden dat een krachtig verhaal. Enerzijds dat pionierende aspect, anderzijds een vrouw die geen blad voor de mond nam en redelijk progressief was voor die tijd. Daar wil Bar Amelia ook staan. Pionierend, verrassend, avontuurlijk, dat stoere. Tijdens mijn assessment stelde ik tien namen voor, waaronder Bar Amelia. Dat was mijn favoriet, samen met nog één andere. De naam bedenken was een van de opdrachten tijdens het assessment.

Amelia was een vrouw met ballen en Jo is dat ook. Daarom klopt de naam gewoon met de intentie achter Bar Amelia. Door die beslissing zagen we onmiddellijk hoe die bar er zou kunnen uitzien en kwamen we bij het beeld uit van een stoere luchthavenhangar. Ons Look & Feel Team heeft zich er ook volledig kunnen uitleven, samen met Jo.

Doordat ik zelf een jaar lang een groot stuk van de business development heb gedaan, heb ik heel goed mijn huiswerk kunnen maken. Ik heb het geluk gehad heel nauw betrokken te zijn geweest bij de inrichting.

 

Waarom is Bar Amelia anders dan het doorsnee bedrijfsrestaurant?

NELE: Het is geen bedrijfsrestaurant. Wij willen sowieso een breed publiek aantrekken, andere bedrijven zijn ook welkom, maar ook mensen van buiten de site.

JO: Connectie staat centraal op de Loop5 site. Met Bar Amelia willen we dat sowieso extra stimuleren. Het is een plek waar je kunt thuiskomen en tegelijk ook heel veel mensen kunt ontmoeten terwijl je iets lekkers drinkt of eet. We willen geen bedrijfsgevoel creëren, maar mensen laten ontsnappen om andere mensen te leren kennen of om gewoon een moment op je gemak te zijn. Het zou een hippe koffie- en foodbar kunnen zijn in centrum Gent. Die vibe willen we naar de stadsrand brengen.

NELE: Het feit dat we met lokale partners in zee gaan, maakt dit concept helemaal anders. Duurzaamheid, creativiteit en originaliteit staan ook hier voorop, zowel wat inrichting, aanbod en klantvriendelijkheid betreft.

 

Je hebt een klein jaar gekregen om het hele concept op poten te zetten. Hoe kijk je terug op dat traject?

JO: Dat jaar gaf mij alle tijd en ruimte om alles goed uit te voeren en niet zomaar snel beslissingen te nemen die ik dan achteraf toch moet herzien. Je goed voorbereiden, inlezen en degelijk marktonderzoek doen, is een must. Een jaar is zo voorbij eens je je ergens in vastbijt. Dat was hier niet anders. Anderzijds is de goesting groot om er eindelijk aan te beginnen. Tijdens dat jaar volgde ik ook leadershiptrainingen en een aantal opleidingen over wat het managen van een horecazaak inhoudt.

 

Stel dat men een lunchmeeting wil doen in Bar Amelia, is dat mogelijk?

NELE: Je kan op twee manieren een lunchmeeting doen in Bar Amelia. Ofwel kom je met je andere teamleden of genodigden ongedwongen iets eten terwijl je ondertussen één en ander bespreekt. Ofwel huur je een Private dining ruimte waarbij je een afgesloten ruimte ter beschikking krijgt met een groot projectiescherm, flipchart en een culinair aanbod à la carte of op maat aangeboden door onze preferred partners. Je kijkt uit op het groen en de beleving in de tuin. Die Private dining ruimte kun je reserveren via de Campus app voor huurders en via de website voor niet-huurders.

 

Jo, je zal meteen een team van vaste mensen en jobstudenten leiden. Welk type leider ben je?

JO: Nele zal dat misschien beter kunnen zeggen. Ik werk heel enthousiasmerend en probeer mensen positief te benaderen om ze tot iets te bewegen. Anderzijds geef ik mensen graag veel vertrouwen omdat ik denk zo de beste resultaten te kunnen boeken. Als mensen zich gewaardeerd voelen en verantwoordelijkheid mogen nemen, kan dat alleen maar in het voordeel van Bar Amelia werken. Het is de combinatie tussen het waarderen van de autonomie van je team met de nodige ambiance en humor.

NELE: Jo staat aan het begin van haar leiderschapscarrière. We hebben de gewoonte om aan jonge mensen kansen te geven. Ze zal ook nog een intern leiderschapstraject volgen tijdens het najaar. Jo weet heel goed wat ze wil en heeft veel aandacht voor kwaliteit. Ze legt de lat hoog voor zichzelf en zal dat wellicht ook een stuk doen voor de mensen in haar team. Voor Bar Amelia is dat echt belangrijk als hotspot van de site. Dat moet er ‘boenk’ op zijn. Jo weet dat zeer goed. Ze staat er niet alleen voor. Ik ben ervan overtuigd dat zij een wijze leider gaat zijn.

 

Het is de combinatie tussen het waarderen van de autonomie van je team met de nodige ambiance en humor.

- Jo
Nele, hoeveel dagen per week denk je zelf te gast te zijn bij Bar Amelia?

NELE: Ik denk daar wel iedere dag te vertoeven. Ofwel voor een koffie, ofwel gewoon om de dag te starten. Het is de perfecte plek voor als je zin hebt in een lekker gezonde lunch als je een uurtje tijd hebt. Dus wij gaan daar heel veel zijn.

 

Jullie hebben ervoor gekozen om Bar Amelia zelf uit te baten. Vanwaar die keuze?

NELE: Meestal wordt een externe partij door bedrijven ingeschakeld om een food concept uit te werken dat hoort bij een kantoorgebouw of bedrijfssite. Wij hebben zelf ons huiswerk heel goed gemaakt door lang op voorhand veel zaken te gaan bezoeken, van de klassieke formules tot bij Google in Londen. Dat ging gepaard met heel veel tastings. We liepen altijd vast op twee dingen. Sustainability is voor ons non-negotiable als het gaat over duurzame en herbruikbare verpakkingen, lokale partners en herkomst van de producten. De meeste van de grotere spelers zijn hierin stappen aan het zetten, maar dat ging voor ons niet ver genoeg. Het tweede aspect is dat Bar Amelia een danig grote rol zal spelen in het succes van de site als geheel en in het verbinden van mensen hier, dat we snel beseften dat we dit niet kunnen overlaten aan een derde partij. We moeten kunnen inspelen op de noden van de aanwezige bedrijven aangezien wij altijd luisteren naar onze stakeholders. Dat gaat hier niet anders zijn.

Één van onze huurders is Proef!, een foodlab. Maxim, de oprichter, zou graag samenwerken met Jo om bepaalde innovatieve producten met vooral plantaardig voedsel te testen en te laten tasten in Bar Amelia. Dat is opnieuw het innovatieve karakter dat we met een externe partij nooit zouden kunnen realiseren. Loop5 is een integraal duurzaam verhaal waarbij het moeilijk is om cruciale onderdelen uit handen te geven.