Overslaan en naar de inhoud gaan
Blog
maandag, 18 januari 2021 |
NL

Het nieuwe ‘business as usual’ is waardegedreven: 3 concrete voorbeelden

Enkel winst maken op een duurzame manier is al langer Upgrade Estate’s ambitie. En daarin slaagt het bedrijf met vlag en wimpel. In podcastaflevering #3 van Vlerick Change Makers zoomt co-CEO Nele Van Damme in op drie initiatieven die aantonen dat een waardegedreven organisatie succesvoller is dan een financieel gedreven bedrijf én vertelt ze over het idee dat hierachter zit.  
 

Onze waardegedreven initiatieven in 2020

“Upgrade Estate is een waardegedreven bedrijf dat duurzame en innovatieve huisvesting bouwt en beheert voor studenten en young professionals”, vertelt Nele. “Toen aan de start van de coronacrisis duidelijk werd dat we onze 5 grootste uitdagingen te baas konden, focusten we op onze bedrijfsmissie: maatschappelijke impact creëren. Binnen de kortste keren waren er drie waardegedreven initiatieven die het verschil zouden maken voor onze stakeholders.”

 

    #1 Gratis energieverbruik

“Tijdens de lockdown keerde 60% van onze studenten naar huis. Al snel werden we overspoeld met vragen over de huurkosten. Het haalde zelfs het journaal. Om onze huurders en hun ouders gemoedsrust te bieden, schonken we zes weken gratis energieverbruik weg aan al onze 3000 huurders.”

 

    #2 Upgrade Solidarity

“Voor studenten die de huur niet meer konden betalen, wilden we méér doen. Zo zetten we een fonds op, Upgrade Solidarity. Met het geld, verzameld bij onze investeerders, konden we tot 90% van de huurkost terugbetalen aan bijvoorbeeld werkstudenten of studenten waarvan de ouders beiden technisch werkloos waren. Toegegeven, dit was intense en spannende periode vol problemen en uitdagingen. Maar het verschil kunnen betekenen, geeft ons zoveel energie en voldoening.”

 

     #3 Upoffiz

Business as usual zal nooit meer plaatsvinden. Dus lanceren we volgend jaar een derde merk, Upoffiz. Niet de zoveelste coworkingspace of incubator, wél een thuisbasis voor groeiende bedrijven, waar interactie en verbinding centraal staan. Onze doelgroep zijn bedrijven met een sterke identiteit en een helder groeipad dat focust op het welzijn van de medewerkers. Uiteraard voorzien we ook webinar studio’s, outdoor vergadermogelijkheden, software voor streaming en videocalls in elke vergaderruimte... En daar blijft het niet bij. We zien enorm veel mogelijkheden, dus laat maar komen!”

 

Purpose als drijfveer

“Ik ben ervan overtuigd dat de huidige financieel gedreven economie evolueert naar een waardegedreven economie, en dat we het kantelpunt bijna hebben bereikt. Bedrijven die succes willen boeken op lange termijn, kunnen dat enkel als ze een duidelijke maatschappelijke bijdrage leveren. Het nieuwe boek van Steven Van Belleghem, ‘The offer you can’t refuse’, zegt dat de nieuwe klantverwachtingen beïnvloed worden door drie elementen: gebruiksgemak, een levenspartner, en de wereld redden. Bedrijven die geen antwoord op die behoeften kunnen vinden, zullen volgen mij niet overleven.”

 

Tijd voor maatschappelijk ondernemerschap

“In de war for talent zien we dat medewerkers zich graag identificeren met het bedrijf waarvoor ze werken. Als deze trend zich voortzet, waar ik op hoop, zal maatschappelijk ondernemerschap alleen maar aan populariteit winnen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat bedrijven hierin de leiding moeten nemen en hun best practices moeten delen. Geloof je niet dat de wereld niet kan veranderen met een duurzaam en winstgevend bedrijfsmodel, dan heb je het mis. Ik ben er erg trots op dat Upgrade Estate op een verantwoorde manier winst maakt en ik stel voor om voortaan enkel tijd en geld te investeren in bedrijven met een wereldveranderde mindset.”

 

Hoe Nele de war for talent precies aangaat lees je in Advies van Nele over jong ondernemerschap of ontdek je in de volledige podcastaflevering Vlerick Change Makers Podcast - #3 Nele Van Damme.